Secretaressedag… Het doet mij vandaag nadenken over enkele zaken…
Een aantal jaren geleden werkte ik rechtstreeks voor een Senior Manager, en later CEO, van een groot bedrijf. Ik draag deze man nog steeds een warm hart toe want hij deed me beseffen dat er achter een harde, zakelijke bolster een zachte, empathische binnenkant kon schuilen.
Dat merkte ik in kleine dingen: als ik jarig was, op secretaressedag, in oprechte, constructieve feedback die ik kreeg tijdens een jaarlijkse evaluatie of tijdens het jaar, als hij zijn kwetsbaarheid toonde, en het feit dat er al eens (vaak) gelachen kon worden. En zeker toen ik aangaf meer in een coachende HR-functie te willen groeien en hij mij daarin volop steunde. Ik voelde me begrepen, gezien en gewaardeerd.
Toen ik vanochtend las dat het vandaag secretaressedag is triggerde mij dit toch opnieuw. Iedere secretaresse is dankbaar voor dat bloemetje, dat oprechte kaartje, die welgemeende ‘merci’. En ik vroeg me tegelijkertijd af: wat met al die andere medewerkers in het bedrijf? Krijgen zij ook af en toe de waardering die een mens soms zo hard nodig heeft? Medewerkers zijn dankbaar als ze momenteel van thuis uit kunnen werken, al brengt dit ook soms een sociaal isolement met zich mee, of het gevoel de connectie met collega’s en leidinggevende(n) te verliezen.
De connectie die ik had met mijn toenmalige leidinggevende heeft mij belangrijke inzichten gegeven, en in lectuur die ik later las hierover, werden die inzichten bevestigd.
De band met je teamleden versterken doe je vanuit je buik, vanuit je hart, met gezond boerenverstand.
Ben jij een leidinggevende, of wil je graag anderen inspireren in deze bijzondere weken? Lees dan zeker onze tips hieronder!
Tip 1: Vraag je af wat jij écht graag wil weten over jouw teamleden of medewerkers
Je bent leidinggevende en werkt elke dag samen met jouw team. In het beste geval bespreken jullie een aantal zaken voordat er beslissingen vallen, en leer je jouw teamleden kennen in de manier waarop zij mee discussiëren of mee beslissen. In het beste geval doe je dit zonder oordeel, en met een gezonde nieuwsgierigheid. Heb je je al eens afgevraagd hoe goed je diezelfde medewerkers eigenlijk kent als mens? Wat weet je al over hen, wat weet je nog niet en zou je graag weten vanuit een oprechte interesse?
Tip 2: Vraag je af wat jij graag wil delen met je teamleden of andere medewerkers
Vertrouwen opbouwen kan enkel als er in 2 richtingen gecommuniceerd wordt, ook als het gaat over persoonlijke interesses. Als jij nieuwsgierig bent naar de interesses van jouw medewerkers, maar zelf niets deelt, dan kan er wantrouwen ontstaan om zaken te delen. Denk daarom na over wat je graag zou delen. Iedereen heeft wel aspecten waar hij/zij liever niet (meteen) over praat. Dat is helemaal OK, op voorwaarde dat je wel open durft zijn over andere zaken.
Tip 3: Extra tijd? Neem je telefoon of skype!
Misschien heb je je handen momenteel vol omdat je in een sector werkt die alles geeft om het coronavirus doeltreffend te verslaan. Mogelijk heb je nu net extra tijd omdat verplaatsingen beperkt zijn, of omdat vergaderingen wegvallen. Ben je bereid om die extra tijd te investeren in jouw medewerkers? Durf je je eigen angsten hiervoor opzij zetten en durf je over die drempel te stappen? Een oprecht telefoontje met een welgemeende ‘hoe gaat het met je?’ kan deugd doen. Op voorwaarde dat je het antwoord ‘niet goed’ ook laat landen en je luistervaardigheden hier dan maximaal inzet. Een korte skypesessie met een team in jouw afdeling, puur over hoe het met hen (als mens) gaat, kan de band versterken. Maak er een virtueel koffiemoment van. Belangrijk hierbij is uiteraard dat jij als leidinggevende je ook kwetsbaar durft opstellen en je als mens durft tonen, zoals ik in tip 2 al aangaf.
Tip 4: Ontwikkel je empathisch vermogen
Als je niet van nature een bepaald inlevingsvermogen in je hebt kan dit het eerste zijn dat wegvalt als je zelf stress ervaart of in een ongemakkelijke situatie verkeert. Je hebt in de talloze opleidingen die je volgde geleerd hoe je dit kan inzetten, maar als de druk verhoogt vallen we vaak terug in oude gewoontes. Dat empathisch vermogen is echter een eigenschap die essentieel is als je een leidinggevende functie hebt. In zijn boek “Werken met hart en ziel” verwoordt Wouter Torfs het heel mooi: “Leiderschap vanuit het hart betekent niet dat je ieders vriend wordt, het betekent dat je communiceert vanuit het hart.” Je kan boeken lezen, cursussen of webinars volgen, en toch komt het bij empathie neer op het volgende: vraag je in een gesprek af of je zelf goed in je vel zit en dus je empatisch vermogen kàn inzetten, probeer écht te luisteren zonder de neiging te hebben om te willen reageren of advies te willen geven, en als je met je mond vol tanden staat, zég dan gewoon dat je even niet weet wat te zeggen, want ook dàt is een empathische reactie.
Tip 5: Humor werkt
Wist je dat humor niet enkel heel gezond is maar ook een uitstekend iets is om de band met je collega’s en teamleden te versterken? Ieder van ons lacht graag: het verbindt en ons lichaam ontspant effectief op zo’n momenten. Er is echter één voorwaarde: het moet authentiek zijn! Probeer daarom soms los te komen uit het beeld dat jij je altijd wat ‘stijver’ moet gedragen als leidinggevende en laat humor ten gepaste tijde een plek krijgen tijdens gesprekken, teammeetings ed. Je zal versteld staan van hoe dt inwerkt op een groep.
Ik ga er even geen doekjes om winden: de band met je teamleden en medewerkers versterken doe je vanuit je buik, vanuit je hart, met gezond boerenverstand, zonder oordeel, authentiek. Ieder van ons heeft het in zich om hierin te groeien en wat je ervoor in de plaats krijgt is onbetaalbaar!